Seperti tulisan biasa Penggunaan
Perkalian *
Bahagian penggunaan /
Pendaraban
# include < stdio.h > int main ( ) { float a , b , results ; printf ( " Ini adalah program untuk Mengalikan 2 helai Nombor. " ) ; printf ( " \ n Masukkan Nombor Pertama: " ) ; scanf ( " % f " , & a ) ; printf ( " Masukkan Nombor Kedua: " ) ; scanf( " % f " , & b ) ; hasil = a * b ; printf ( " Keputusan % .2f didarab dengan % .2f adalah % .2f " , a , b , hasil ) ; kembali 0 ; }kerana jenis data terapung, dan apabila dalam printf ia adalah % .2f maka itu bermakna memaparkan nombor dalam bentuk nombor angka, dengan nilai Dua Nombor Di Sebalik Comma
kita juga boleh membuat % 3.2f yang bermaksud tiga nombor di hadapan koma dan 2 nombor koma seperti 712.39 Bahagian
# include < stdio.h > int main ( ) { float a , b , results ; printf ( " Ini adalah program untuk Mengalikan 2 helai Nombor. " ) ; printf ( " \ n Masukkan Nombor Pertama: " ) ; scanf ( " % f " , & a ) ; printf ( " Masukkan Nombor Kedua: " ) ; scanf( " % f " , & b ) ; hasil = a / b ; printf ( " Keputusan % .2f didarab dengan % .2f adalah % .2f " , a , b , hasil ) ; kembali 0 ; }
Logik segala-galanya tidak jauh berbeza dari Penambahan.
Mengapa menggunakan jenis data apungan? kerana jika anda menggunakan integer apabila dibahagikan, sebagai contoh 5/2 hasilnya akan menjadi 2. sedangkan jenis data float kami dapat memperoleh 2.5
No comments:
Post a Comment