Penambahan dan Pengurangan Dua Matriks Perintah 2x2 di C - Yosh, kali ini saya akan berkongsi sedikit pengetahuan yang saya miliki * Pemindahan pengetahuan ke atas bahu *
Matrix ... Adakah anda masih ingat? Sekiranya saya tidak salah, ini adalah kelas sekolah menengah 3.
Biasanya kami ditanya mengenai
Tambahan, Penolakan, Pendaraban, dan Matriks songsang.
Nah, dalam bahagian ini saya akan bermula dengan Penambahan dan Penolakan ...
Adalah disyorkan untuk memahami dengan lebih baik semua bahan pengaturcaraan asas, seperti Pengulangan, Pengkondisian, Fungsi dan Prosedur (Sub-Program), Array, dll.
Sila Baca Senarai Subjek Pengaturcaraan C
Mari kita perhatikan.
#include<stdio.h> int MatriksA[2][2]; int MatriksB[2][2]; int Hasil_Penjumlahan[2][2]; int Hasil_Pengurangan[2][2]; void Input_nilai_Matriks(); void Penjumlahan_Matriks(); void Pengurangan_Matriks(); int main() { int pilihan; printf("\twww.Blogyin.com ~ Penjumlahan dan Pengurangan Matriks Ordo 2x2\n\n"); Input_nilai_Matriks(); // memanggil fungsi Input_nilai_Matriks. printf("\nPilihan\n\t1. Penjumlahan\n\t2. Pengurangan\n"); printf("\nTentukan Pilihan Anda : "); scanf("%d", &pilihan); if(pilihan == 1) Penjumlahan_Matriks(); else if(pilihan == 2) Pengurangan_Matriks(); else printf("\nMaaf Pilihan anda tidak ada pada Daftar Pilihan yang disediakan\n"); return 0; } void Input_nilai_Matriks() { printf("\nMasukkan Isi dari Matriks A >>\n"); for(int i = 0; i < 2; i++) // pengulangan dari 0 - 1, ingat Elemen Array dimulai dari 0 { for(int j = 0; j < 2; j++) { printf("Baris %d Kolom %d : ", i+1, j+1); scanf("%d", &MatriksA[i][j]); } } printf("\nMasukkan Isi dari Matriks B >>\n"); for(int i = 0; i < 2; i++) // pengulangan dari 0, ingat Elemen Array dimulai dari 0 { for(int j = 0; j < 2; j++) { printf("Baris %d Kolom %d : ", i+1, j+1); scanf("%d", &MatriksB[i][j]); } } } } void Penjumlahan_Matriks() { int K, B; // B untuk baris, K untuk kolom for(B = 0; B< 2; B++) { for(K = 0; K < 2; K++) Hasil_Penjumlahan[B][K] = MatriksA[B][K] + MatriksB[B][K]; } printf("\n\nHasil dari Penjumlahan Matriks A dan B >>\n"); for(B = 0; B < 2; B++) { for(K = 0; K < 2; K++) printf("\t%d", Hasil_Penjumlahan[B][K]); printf("\n"); } } void Pengurangan_Matriks() { int K, B; // B untuk baris, K untuk kolom for(B = 0; B< 2; B++) { for(K = 0; K < 2; K++) Hasil_Pengurangan[B][K] = MatriksA[B][K] - MatriksB[B][K]; } printf("\n\nHasil dari Pengurangan Matriks A dan B >>\n"); for(B = 0; B < 2; B++) { for(K = 0; K < 2; K++) printf("\t%d", Hasil_Pengurangan[B][K]); printf("\n"); } }Okay, saya akan cuba membantu anda memahami kod ... Kami mula dari bahagian atas ... int MatrixA [2] [2]; int MatrixB [2] [2]; int Hasil_Penjumlahan [2] [2]; int Result_of Reduction [2] [2]; Apa yang anda tahu? * pemboleh ubah globaaal * Ya, betul. Saya memberitahu jawatan terdahulu bahawa pembolehubah global adalah nilai pembolehubah / kontena yang boleh diakses secara global, dalam erti kata bahawa kedua-dua utama * utama () * dan fungsi sub-program utama, pembolehubah global boleh diakses.
void Input_nilai_Matriks() { printf("\nMasukkan Isi dari Matriks A >>\n"); for(int i = 0; i < 2; i++) // pengulangan dari 0 - 1, ingat Elemen Array dimulai dari 0 { for(int j = 0; j < 2; j++) { printf("Baris %d Kolom %d : ", i+1, j+1); scanf("%d", &MatriksA[i][j]); } } printf("\nMasukkan Isi dari Matriks B >>\n"); for(int i = 0; i < 2; i++) // pengulangan dari 0, ingat Elemen Array dimulai dari 0 { for(int j = 0; j < 2; j++) { printf("Baris %d Kolom %d : ", i+1, j+1); scanf("%d", &MatriksB[i][j]); } } } }
sesiapa tahu mengapa saya membuat proses input berasingan dari bermain ??
yak, hak untuk membuat kesalahan pemeriksaan berlaku dan juga untuk mencantikkan bahagian utama, dan juga, jika kita mahu memasukkannya lagi, kita boleh memanggil semula fungsi itu lagi, tanpa menulis semua kod ... Anda tidak boleh ...
Nah, ini mungkin agak mengelirukan, Proses Input Matrix.
Pada asasnya, matriks 2x2 bermakna, terdapat 2 baris dan terdapat 2 tiang.
Berikut adalah ilustrasi menggunakan gambar ...
Berapakah jumlah Matriks?
Ingatlah pelajaran Matriks, Menyebut Matriks, yang merumuskan Elemen Layered.
* Keperluan untuk Penambahan dan Penolakan Matriks = Perintah Mesti sama (banyak baris dan lajur A mestilah sama dengan banyak baris dan lajur B)
Apa yang anda dapat dari gambar di sebelahnya?
apabila MatrixA [0] [0] ditambah MatrixB [0] [0], masukkan hasilnya kepada
Result_Input [0] [0]
dan sebagainya.
Begitu banyak dari saya, jika masih terdapat sesuatu yang membingungkan, anda boleh bertanya secara langsung melalui komen
No comments:
Post a Comment